Skillnad mellan versioner av "Matematiktermer för skolan"
Magnusb (Diskussion | bidrag) |
Magnusb (Diskussion | bidrag) |
||
Rad 8: | Rad 8: | ||
sida 64-65: Artikeln om "Kvadratrot" | sida 64-65: Artikeln om "Kvadratrot" | ||
− | Boken definierar begreppet kvadratrot som syftande på båda rötterna till ekvationen x^2 = a. Detta stämmer inte med den gängse definitionen av kvadratrot för reella tal. Enligt den är det endast den positiva roten till ekvationen som benämns kvadratrot och betecknas med kvadratrotstecknet. Den negativa roten blir följdaktligen '''minus''' kvadratroten av a. | + | Boken definierar begreppet kvadratrot som syftande på båda rötterna till ekvationen x^2 = a. Detta stämmer inte med den gängse definitionen av kvadratrot för positiva reella tal. Enligt den är det endast den positiva roten till ekvationen som benämns kvadratrot och betecknas med kvadratrotstecknet. Den negativa roten blir följdaktligen '''minus''' kvadratroten av a. |
Nuvarande version från 13 oktober 2019 kl. 20.54
Titel: Matematiktermer för skolan
Förlag: NCM
Upptäckta felaktigheter
sida 64-65: Artikeln om "Kvadratrot"
Boken definierar begreppet kvadratrot som syftande på båda rötterna till ekvationen x^2 = a. Detta stämmer inte med den gängse definitionen av kvadratrot för positiva reella tal. Enligt den är det endast den positiva roten till ekvationen som benämns kvadratrot och betecknas med kvadratrotstecknet. Den negativa roten blir följdaktligen minus kvadratroten av a.