Skillnad mellan versioner av "Utkik FyKe 4-6"

Från Skolbokserrata
Hoppa till: navigering, sök
 
(3 mellanliggande versioner av en annan användare visas inte)
Rad 11: Rad 11:
 
sida 14: "Isen [på havet] är alltså inte salt." Salthalten är lägre, ungefär en tredjedel av havets salthalt. Kanske förvirring med isbergen?
 
sida 14: "Isen [på havet] är alltså inte salt." Salthalten är lägre, ungefär en tredjedel av havets salthalt. Kanske förvirring med isbergen?
 
   
 
   
 +
sida 29: Att tala om magnetism i sambandet är olyckligt. "Såpa förstör ytspänningen" - men såpbubblor då? Det enda som en elev förstår är att hen ska lära sig ett nytt ovanligt ord "tensider".
 +
 
sida 74: "Koldioxid, syre [...] behöver kunna lösa sig i vårt blod" som om det skulle vara en lösning i vatten istället för transport med hjälp av röda blodceller och hemoglobinet.   
 
sida 74: "Koldioxid, syre [...] behöver kunna lösa sig i vårt blod" som om det skulle vara en lösning i vatten istället för transport med hjälp av röda blodceller och hemoglobinet.   
  
sida 141, månens faser
+
sida 133: "När de [protoner och elektroner] träffar jordens magnetfält syns ett ljussken, det är det som vi kallar polarsken." Och sedan fler termer som norrsken och sydsken. Men ljuset uppstår av att protoner träffar atmosfärens molekyler på ca. 100 km höjd.
 +
 
 +
sida 141: "Ibland kommer jorden i vägen mellan solen och månen. Då når inte solens strålar hela månen. En del av månen blir skuggad. Det kallar vi till exempel för halvmåne." Sammanblandning av månförmörkelse och månens faser.
  
 
sida 151: Kraft associeras med rörelse istället för med en ändring i rörelse. Se även [[motkraft (missförstånd)]].
 
sida 151: Kraft associeras med rörelse istället för med en ändring i rörelse. Se även [[motkraft (missförstånd)]].
  
 
sida 154: bilderna är dåliga illustrationer av uniformt accelererad rörelse. "Pennan har en kraft, en fart, framåt när du släpper den." Förlegade aristoteliska idéer om inneboende krafter som håller hastigheten.
 
sida 154: bilderna är dåliga illustrationer av uniformt accelererad rörelse. "Pennan har en kraft, en fart, framåt när du släpper den." Förlegade aristoteliska idéer om inneboende krafter som håller hastigheten.
 +
 +
 +
<p style="font-size:1px">Fel i Utkik FyKe

Nuvarande version från 14 juli 2019 kl. 06.38

Titel: Utkik Fysik kemi 4-6

Förlag: Gleerups

Boken finns även digitalt. Vissa felaktigheter blev korrigerade där.

Upptäckta felaktigheter

sida 9: "I stort stort sett alla atomer som vi har på vår planet har vi haft sedan Big Bang inträffade." Men kol, syre, kisel, osv syntetiseras i stjärnor.

sida 14: "Isen [på havet] är alltså inte salt." Salthalten är lägre, ungefär en tredjedel av havets salthalt. Kanske förvirring med isbergen?

sida 29: Att tala om magnetism i sambandet är olyckligt. "Såpa förstör ytspänningen" - men såpbubblor då? Det enda som en elev förstår är att hen ska lära sig ett nytt ovanligt ord "tensider".

sida 74: "Koldioxid, syre [...] behöver kunna lösa sig i vårt blod" som om det skulle vara en lösning i vatten istället för transport med hjälp av röda blodceller och hemoglobinet.

sida 133: "När de [protoner och elektroner] träffar jordens magnetfält syns ett ljussken, det är det som vi kallar polarsken." Och sedan fler termer som norrsken och sydsken. Men ljuset uppstår av att protoner träffar atmosfärens molekyler på ca. 100 km höjd.

sida 141: "Ibland kommer jorden i vägen mellan solen och månen. Då når inte solens strålar hela månen. En del av månen blir skuggad. Det kallar vi till exempel för halvmåne." Sammanblandning av månförmörkelse och månens faser.

sida 151: Kraft associeras med rörelse istället för med en ändring i rörelse. Se även motkraft (missförstånd).

sida 154: bilderna är dåliga illustrationer av uniformt accelererad rörelse. "Pennan har en kraft, en fart, framåt när du släpper den." Förlegade aristoteliska idéer om inneboende krafter som håller hastigheten.


Fel i Utkik FyKe